APOCALYPSE

"Tutti si radunarono sulla ferrovia, osservando le banchine vivaci davanti a loro, nella città silenziosa con le sue grandi torri e le sue strade abbandonate, un milione di finestre vuote illuminate dal sole pomeridiano. Già potevano vedere le dune che riempivano i piani di questi canyon deserti."

 

James J. Ballard, From Bandcamp 



REVIEW


It is ironic that when I'm reading Terry Brooks' book "Armageddon", set in a delusional post-apocalyptic world poisoned by the mad actions of man and infested with demons, I start listening to the album "Apocalypse" by Raffaele Pezzella aka Sonologyst.

It is ironic because Apocalypse is the sonic essence of the apocalypse, of a destroyed and delirious world, and I immerse myself in this catastrophic and terribly distressing, but also irresistibly fascinating panorama.

 

The Sonologyst music project this time offers us a true masterpiece of ambient music linked to a concept that perfectly matches the sounds of the album.

 

Apocalypse is a dark journey in the escalation of phenomena that will lead man to destruction, as predicted by Michael Housel, mentioned in the description of the album.

 

The album is composed of various frequencies and different sound environments.

 

In fact, the album begins with "Hypnosis", which greatly reflects the style of music by Raffaele Pezzella, just think of his album "Silencers - the conspiracy theory dossier".

 

But when Sulphurous Rain arrives, everything changes. We are no longer immersed in a minimal and hypnotic music, and all in all even quite confortable, compared to what awaits us.

 

From the second track you can begin to feel the anguish, the Apocalypse sense of decadence, the unstoppable force of the end of everything.

 

Acid and sulphurous rains fall to the earth, and the cities begin to be abandoned, giving us a strong sense of abandonment and desolation with the track "Abandoned City".

 

"Stay in your homes!" it brings us hidden in some recess, the tension is maximum, there is no sound in the air, only a voice that tells us to stay at home, repetitive and alarming. Nothing moves, like before the storm.

 

And finally the storm arrives. Disasters can be seen arriving, so they can feel their presence looming over us with "Global Threat".

 

And it is with "Dying Oceans" that we can see the end, an end so close to our current reality that is scary. The black sky, pierced by unnatural flashes, and before us a dead sea, lifeless, the big stranded mammals, the poisoned waters.

 

"System Collapse". And so, that the system collapses, the uncontrolled actions of man have led to an irreversible process, which will disfigure the face of the planet. In this track Sonologyst takes us into a sound landscape dominated by scratchy synths and very evocative drones.

 

In "Towers of sand" we can finally hear with subtle and minimal sounds, the real desolation. Sand, and nothing else on the horizon if not rubble and wreckage of another era.

 

Finally, "Prayers from nowhere" is perhaps one of the most intriguing traces of Apocalypse, mysterious, dominated by an underlying sound that seems almost a pure sinusoidal wave, accompanied by synthetic prayers of some post-apocalyptic religion of which we will probably never know the name. Or maybe much sooner than we think about it.

 

Ultimately, one of the albums that struck me most in this new year, for its audio quality, and for its perfect result in creating a soundscape that is practically almost only electronic, but that has more than many other songs.

RECENSIONE


E' ironico il fatto che proprio quando sto leggendo il libro "Armageddon" di Terry Brooks, ambientato in un delirante mondo post-apocalittico avvelenato dalle folli azioni dell'uomo ed infestato dai demoni, mi metto ad ascoltare l'album "Apocalypse" di Raffaele Pezzella, nome in codice Sonologyst.

E' ironico perchè Apocalypse è l'essenza sonora stessa dell'apocalisse, di un mondo distrutto e delirante, e non ho potuto far altro che immergermi in questo panorama catastrofico e terribilmente angosciante, ma anche irresistibilmente affascinante.

 

Il progetto musicale Sonologyst questa volta ci offre un vero e proprio capolavoro di musica ambient legato ad un concept che combacia perfettamente con i suoni dell'album.

 

Apocalypse è un viaggio oscuro nella escaletion di fenomeni che porteranno l'uomo alla distruzione, così come è stato predetto da Michael Housel, citato nella descrizione dell'album.

 

L'album è composto da varie frequenze e differenti ambientazioni sonore.

Difatti l'album inizia con "hypnosis", che rispecchia molto lo stile musicle di Raffaele, basti pensare al suo album "Silencer - the conspiracy theories dossier".

 

Ma all'arrivo di Sulphurous Rain, tutto cambia. Non siamo più immersi in una musica minimale ed ipnotica, e tutto sommato anche abbastanza allegra, rispetto a quello che ci aspetta. 

Dalla seconda traccia potrete cominciare a sentire l'angoscia, il senso di decadenza di Apocalypse, la forza inarrestabile della fine di ogni cosa.

 

Pioggie acide e sulfuree cadono sulla terra, e le città incominciano ad essere abbandonate, dandoci un forte senso di abbandono e desolazione con la traccia "Abandoned City".

 

"Stay in your homes!" ci porta nascosti in qualche anfratto, la tensione è massima, non c'è nessun suono nell'aria, solo una voce che ci dice di rimanere a casa, ripetitiva ed allarmante. Niente si muove, come prima della tempesta.

 

Ed infine la tempesta arriva. Si possono vedere arrivare le catastrofi, sì può sentire la loro presenza incombere su di noi con "Global Treath".

 

Ed è con "Dying Oceans" che possiamo vedere la fine, una fine così vicina alla nostra realtà odierna che mette paura. Il cielo nero, squarciato da lampi innaturali, e davanti a noi un mare morto, senza vita, i grandi mammiferi arenati, le acque avvelenate. 

 

"System Collapse". E così, che il sistema collassa, le azioni incontrollate dell'uomo hanno portato ad un processo irreversibile, che sfigurerà la faccia del pianeta. In questa traccia Raffaele ci porta in un paesaggio sonoro dominato da synth graffianti e droni molto evocativi.

 

In "Towers of sand" possiamo finalmente sentire con sonorità sottili e minimali, la vera desolazione. Sabbia, e nient'altro all'orizzonte se non macerie e relitti di un'altra era.

 

Infine "Prayers from nowhere" è forse una delle tracce più intriganti di Apocalypse, misteriosa, dominata da un suono di fondo che pare quasi un'onda sinosoidale pura, accompagnata da preghiere sintetiche di qualche religione post-apocalittica di cui probabilmente non ne conosceremo mai il nome. O forse molto prima di quanto ci pensiamo.

 

 

In definitiva, uno degli album che mi hanno più colpito in questo nuovo anno, per la sua qualità audio, e per la sua perfetta riuscita nel creare un paesaggio sonoro praticamente solo elettronico ma che di organico ha molto più di tante altre canzoni.